مقاله مهدویت در ادیان الهی تحت pdf دارای 207 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مهدویت در ادیان الهی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مهدویت در ادیان الهی تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
مهدویت در ادیان الهی
قرآن و حضرت مهدی(عج)
یكی از موضوعات قرآنی كه خداوند متعال به آن اشاره فرموده است، مسأله حضرت مهدی(عج) و قیام آن حضرت میباشد. باید گفت؛ لازم نیست هر موضوع صحیحی با تمام خصوصیات و مشخصاتش در قرآن كریم وارد شده باشد.
چه بسیار جزئیات صیح و درستی كه آن كتاب آسمانی اصلاً متعرض آن نشده است و ثانیاً؛ آیاتی چند در آن كتاب مقدس وجود دارد كه روزی را برای جهان نوید میدهد كه حق پرستان و حزب خدا پرستان و طرفداران دین و مردم شایسته جهان، قدرت و حكومت زمین را قبضه ی نمایند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب میگردد.
از باب نمونه
1-در سوره انبیاء آیه 105 میفرماید:
و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون
ما بعد از آنكه در تورات نوشته بودیم در زبور نوشتیم كه بندگان شایسته من وارث زمین میشوند.
2-در سوره نور آیه 55 میفرماید:
خداوند به كسانی از شما كه ایمان آورده اند و عمل شایسته انجام داده اند، وعده داده كه آنان را خلیفه زمین گرداند، چنان كه گذشتگانشان را نیز قبلاً خیفه گردانیده بود و دینی را كه برایشان پسندیده است، استوار و نیرومند گرداند و ترسشان را به ایمنی تبدیل كند تا مرا عبادت كنند و چیزی را شریك قرار ندهند.
3-در سوره قصص آیه 4 میفرماید:
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.
ما اراده كرده ایم كه به ضعیفان زمین منت نهاده، و آنها را پیشوایان و وارثان زمین گردانیم.
4-در سوره توبه آیه 33 میفرماید:
هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الذین كله ولو كره المشركون.
او خدایی است كه رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا بر تمام ادیان غالب گردد، اگرچه مشركین آن را مكروه داشته باشند.
از این ایات شریفه اجمالاً استفاده میشود كه: دنیا روزی را در پیش دارد كه قدرت و اداره زمین به دست مؤمنین و رجال شایسته افتاده، پیشوا و پیشرو تمدنهای بشری میگردند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب میشود و یكتاپرستی جایگزین شرك میگردد.
آن عصر درخشان؛ همان روز نهضت مصلح یبی و منجی بشریت و مهدی موعودی میباشد و آن انقلاب جهانگیر و همه جانبه توسط مسلمین شایسته انجام مییابد.
عمره از سوی آن حضرت و … نیز از كارهایی است كه منتظران عاشق و فراوان انجام میدهند.
امام مهدی(ع) در قرآن
« و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصلحون»
ما در زبور داود، از پس ذكر(تورات)، نوشته ایم كه سرانجام، زمین را بندگان شایسته ما به ارث میبرند(و بر كره زمین حاكم میشوند)
طبق فرموده پیشوای پنجم حضرت امام محمد باقر(ع)، این بندگان شایسته كه وارثان زمین شوند. اصحاب مهدی(ع) هستند، در آخرالزمان.
ویژگیهای یاران حضرت مهدی(ع) از نگاه قرآن
در قرآن مجید این كتاب انسان ساز و حركت آفرین در رابطه با یاران حضرت مهدی(عج) یك آیه است كه بسیار امید بخش و سازنده است این آیه در حقیقت بیانگر حقایق و واقعیتهایی است كه اگر به طور جدی و همه جانبه تعیب گردد، موانع سر راه را بر میدارد و جهان را به استقبال مصلح جهانی حركت میدهد.
در سوره مائده آیه 59 خداوند بطور مستقیم مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و میفرماید:
ای مؤمنان هركس از شما مرتد شد و از اسلام بیرون رفت! خداوند در اینده جمعیتی را میآورد كه دارای پنج امتیاز هستند.
1-هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند؛
2-در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند؛
3-در بابر مشركان و دشمنان- سرسخت و نیرومندند.
4-بطور پی گیر در راه خدا جهاد و تلاش میكنند؛
5-در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش كنندهای میهراسند؛ این فضل خا است كه به هر كسی بخواهد( و شایسته ببیند) ی دهد ضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.
نكاتی پیرامون 313 یار مخصوص حضرت مهدی(عج)
پیرامون 313 یار مخصوص و ویژه امام زمان به دو نكته مهم اشاره مینماییم:
1-تواتر حدیث 313 نفر : در همه جا معروف است و در كتابهای مربوط به امام زمان(عج) نوشته شده كه هنگام ظهور آن حضرت 313 نفر یاران مخصوصش به او میپیوندند و همچون كوه در برابر حوادث ایستادگی كرده همراه امام(ع) هستند و این حدیث 313 نفر در كتب معروف مانند بحارالانوار و اثبات الهداه و منتخب الاثر … آمده است.
2-ویژگیهای مخصوص یاران خالص یعنی 313 نفر از دیدگاه روایات:
هنگام ظهور امام قائم(ع) آن حضرت قبل از آنكه كنار كعبه برود و تكیه بر كعبه كند و صدای دل آرای خود را بلند كرده و به جهانیان برساند، در مكانی به نام ذی طوی در انتظار 313 نفر از یاران خاصش توقف میكند تا اینكه آنها میآیند و به آن حضرت میپیوندند … و از آنجا همراه امام به كنار كعبه میروند…
ب)313 نفر از ازراف جهان جمع میشوند
امام باقر(ع) میفرماید:
خداوند برای حضرت قائم (عج) از دورترین شهرها به تعداد جنگاوران جنگ بدر،
313 مرد را جمع میكند.
ج)313 نفر نخستین بیعت كنندگان با امام قائم(عج) هستند.
هنگام ظهور نخستین كسانی كه پس از جبرییل امین(ع) با امام قائم (عج) بیعت میكنند. همین 313 نفر هستند و این مطلب در احادیث آمده است. البته باید توجه داشت كه در آغاز ظهو یاران امام زمان 313 نفرند وگرنه بطور سریه بر یاران ان حضرت افزوده میشود. بطوری كه در همان آغاز به 10000 نفر میرسند .
د)313 نفر جانبازان سلحشورند
امام سجاد (ع) میفرماید:
این 313 نفر در حدی از ایثار و جانبازی و شجاعت و سلحشوری هستند كه دشمنان قائم جمع میشوند تا ان حضرت را به قتل برساند، همین 113 نفر با دفاع قهرمانانه در راه آن حضرت دشمنان را دفع میكنند.
هـ)313 نفر پرچمداران و حاكمان روی زمین هستند
امام صادق (ع) فرمود:
گویا امام قائم(عج) را در بالای منبر كوفه مینگرم كه یارانش 313 نفر مرد، به تعداد
جنگاوران مسلمانان جتگ بدر- اطرافش را گرفته اند این یاران پرچمداران و حاكمان بر مردم در زمین از جانب خداوند هستند.
و)313 نفر امت معدوده و همچون پارههای ابرهای متراكم هستند
در قرآن میخوانیم- هرجا كه باشید، خداوند همه شما را حاضر میكند- در تفسیر این آیه شریفه اام باقر(ع) میفرماید:
منظور یاران قائم (عج) اند كه 313 نفرند، به خدا سوگند منظور از امت معدوده كه(در سوره هود آمده) آنها هستند. به خدا سوگند در یك ساعت همگی جمع میشوند، همچون پارههای ابر پائیزی كه بر اثر باد جمع و متراكم میگردد.
امام صادق در تفسیر آیه 80 سوره هود كه در آن آمده، حضرت لوط به قوم سركش و تبهكار خود گفت،«اوان لی بكم قوه او اودی الی ركن شدید» فرمود.
منظور از قوه همان قائم(عج) است و منظور از ركن شدید(پشتیبانان محكم) 313 نفر از یاران هستند.
ح)امام باقر(ع) فرمود:
امام قائم(عج) دارای 313 نفر یاور است كه این افراد از عجم هستند، برخی از آنها در روز بر روی ابر سوار شده و راه میروند و به نام و اوصاف و نسب معروفند.
ط)دست خدا باای سر حضرت مهدی(عج) و یارانش است.
این مطلب از ایه شریفه «ان تنصروالله ینصركم و یثبت اقدامكم» استفاده میشود.
ی)50 نفر از 313 نفر یار مخصوص امام زمان (عج) از زنان هستند.
امام باقر(ع) میفرماید: سوگند به خدا سیصد و اندی نفر مرد میآیند كه در میانشان50 نفر زن هستند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است.
وظایف شیعه در عصر انتظار
1-پاسداشت اندیشهها
تار و پود جامعه و حكومت دینی را اعتقادات آسمانی تشكیل میدهد كه از سوی خداوند به وسیله وحی در اختیار بشر قرار گرفته است. حفظ و حراست این دستاورد گرانقدر و بی نظیر در هر زمانی لازم و ضروری است و در زمان فیبت حجت خدا ضرورتش دو چندان میشود؛ چرا كه وظیفه ظاهری ان حضرت نیز به علت غیبت بر دوش امت قرار دارد. از این رو، التزام فكری و عملی به اعتقادات ناب و حیاتی، تبلیغ و ترویج ان از راههای مشروع و اصولی، دعوت مردم دنیا به سوی آنها، انتقال آن به نسلهای جدید و حراست و مرزبانی از همه حدود و ثغور عقیده ناب اسلامی، نخستین و ضروری ترین وظیفه هر منتظر واقعی در عصر انتظار است. در قرآن مجید
میخوانیم:
یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلكم تفلحون(آل عمران 200)
ای كسانی كه ایمان آورده اید، صبر كنید و ایستادگی ورزید و مرزها را نگهبانی كنید و از خدا پروا نمایید، امید است كه رستگار شوید.
مرزبانی، در این آیه، فراتر از مرربانی فیزیكی ممالك اسلامیاست و شامل همه مرزهای فكری و عقیدتی و مانند آن میشود، چنانكه علامه طباطبایی در تفسیر طولانی این آیه به آن اشاره كرده است.
امام باقر(ع) در روایتی، آیه یاد شده را به ارتباط با حضرت مهدی(ع) تفسیر كرده و فرموده است:
اصبروا عی اداء و الفرائض و صابروا عدوكم و رابطوا امامكم المنتظر
در انجام واجبات شكیبایی ورزید و در بابر دشمنان پایداری كنید و با امام موعود خویش رابطه داشته باشید.
و این رابطه میتواند هم عقیدتی و فكری باشد و هم رابطه ظاهری اگر میسر شود- كه ان هم بی ارتباط با اندیشه و اعتقاد نمیتواند باشد.
نكته جالب تر اینكه، امام زمان(عج) در نامهای كه برای شیخ مفید صادر فرمودند،
خود را «مرابط فی سیله» یعنی مرزبان راه خدا نامیده است و این مطلب علاوه بر تأیید
مدعای بالا، گویای هشیاری و سنگربانی پنهانی امام از مرزهای عقاید و معارف اسلامیاست كه وظیفه هر منتظر، از جمله امام موعود میباشد.
2-هوشیاری انقلابی
جامعه شیعه تا تشكیل حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) در حال نهضت و انقلاب است و هیچ حاكمیرا جز آنكه خدا معرفی كرده به رسمیت نمیشناسد. به همین دلیل نیز در طول تاریخ، لبه تز حملات حاكمان ستمگر متوجه امامان و شیعیان بوده است و آنان در سیاهچالها و بر سر دارها و زیر انواع شكنجهها جان دادند، ولی از چنین عقیده ا دست نكشیدند. امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل میكنند:
گروهی در آینده خواهند آمد كه هر یك از آنان پنجاه برابر شما ]ارزش و[ پاداش دارد! اصحاب گفتند: آیا ما در ركاب شما در جنگ بدر، احد و حنین نجنگیدیم و قرآن در زمان ما نازل نشد؟ فرمود:چرا ولی آن گونه كه آنان تحمل میكنند و استقامت میورزند، شما چنین طاقتی ندارید!
این صبر و طاقت، از ایمان محكم آنان سرچشمه میگیرد. چان كه رشید هجری- كه خود از قربانیان دار و دسته معاویه است- در پاسخ دخترش كه از او چنین تجلی كرد؛ «پدر تو چقدر تلاش و كوشش میكنی؟» گفت:«دخترم پس از ما مردمیبیایند كه بینش
و بصیرت دینی آنان به مراتب از تلاش و كوشش گذشتگان برتر باشد!»
وظیفه منتظران حفظ چنین روحیه و مقابلهی با حاكمان طاغوتی و مهدیهای قلابی و بدلی است كه هر از چندگاه با تحریك دشمنان اسلام یا دنیاخواهی در گوشه و كنار جهان ادعای مهدویت میكنند و افراد ساده لوحی نیز گرد آنان حلقه میزنند. شناسایی و افشای ماهیت پلید این ناكسان نیز بخشی از هشیاری انقلابی منتظران واقعی است.
3-آراستگی اخلاقی
بنابر اعتقاد صحیح تشیع، امام معصوم باید همه كمالات انسانی را در حد اعلا دارا باشد و از هرگونه كژی و پلشتی منزه باشد؛
ان ذكرالخیر كنتم اوله و اصله و فزعه و معدنه و ماویه و منتهاه.
هرگاه از نیكی یاد شود ] اهل بیت[ اول و اصل و فرع و منبع و پناهگاه و نهایت خوبی هستید!
و قطعاً حضرت مهدی(ع) مكارم اخلاقی و كمالات انسانی را در حكومت خویش ترویج خواهد كرد و فساد و تباهی را ریشه كن خواهد نمود. پس طبیعی است كه منتظران این امام و آن حكومت، خود به زیباییهای اخلاقی آراسته و از زشتیهای اخلاقی پیراسته باشند تا بهتر و سریع تر به منبع نیكی و كمال نزدیك شوند. امام
صادق علیه السلام آنان را چنین سفارش میكند؛
هركس دوست دارد از یاران مهدی(ع) باشد، باید انتظار بكشد و به تقوا و اخلاق نیك آراسته گردد؛ چنین كسی منتظر ]واقعی[ است و اگر پیش از ظهور از دنیا برود پاداش كسی را دارد كخ هدی را همراهی كرده است. پس (در دینداری و آراستگی اخلاقی) كوشا باشید و انتظار كشید و چنین حالتی گوارایتان بادای گروهی كه مشمول رحمت الهی هستید!
4-اصلاحات عمومی
به گفته یكی از نویسندگان، «خلقی كه در انتظار ظهور مصلح به سر میبرد، باید خود «صالح» باشد»؛ زیرا میان منتظر و موعود باید تشابه و سنخیت باشد و چون حضرت مهدی مصلح كل جهان و بشر است و یاران و كارگزارانش را از میان همین مردم انتخاب میكند، منتظران و امیدواران دولت او باید تا آنجا كه از دستشان بر میآید، همان كارهایی را انام دهند كه با است مصلح نهایی در سطح جهان انجام دهد. چنین وظیفهای را علاوه بر انتظار، امر به معروف و نهی از منكر نیز بر عهده همگان نهاده است.
5-آمادگی رزمی
از روایات زمان ظهور بر میآید كه عدهای نابخرد در برابر حضرت مهدی(ع) دست به سلاح برده به مقابله بر میخیزند. آن حضرت نیز دست كم با لشكری به ظرفیت ده هزار نفر قیامش را اغاز میكند. پس منتظران واقعی باید، همه فنون جنگی و آمادگی نظامیرا فرا گیرند تا بتوانند در موارد لزوم از رهبری الهی دفاع كنند، حتی از خدا بخواهند كه اگر پیش از ظهور از دنیا رفتند، خداوند آنها را در حالی از خدا بخواهند كه اگر پیش از ظهور از دنیا رفتند، خداوند آنها را در حالی كه كفن به تن دارند، مسلح و آماده از قبر بر انگیزد تا به یاری رهبر محبوب بشتابند.
موضوع آمادگی رزی علاوه بر اینكه مشمول عام آیه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه ….» هست، مورد تأكید خاص معصومین(ع) نیز قرار گرفته و حضرت صادق علیه السلام فرموده است:
هریك از شما باید برای قیام مهدی(ع) اسلحه تهیه كند گرچه یك نیزه(یا تیر) باشد و اگر خداوند بیند كه كسی چنین قصدی دارد، امید است عمر او را دراز كند تا مهدی(ع) را دریابر و از یاران او شود.
عشق و محبت فراوان به آن امام همام، برقراری ارتباط معنوی و حتی ظاهری با ایشان، در صبح و شام به یادشان بودن، دعا برای سلامتی و فرج، دادن صدقه و انجام حج و عمره از سوی آن حضرت و … نیز از كارهایی است كه منتظران عاشق و فراوان انجام میدهند.
بهترین اعمال
«بهترین اعمال امت من، انتظار فرج پروردگار است.»
این، سخن رسول خدا میباشد كه علمای شیعه برای مردم باز میگویند.
روزگار غیبت طولانی اما دوازدهم، صدها سال است كه به درازا كشیده شده است، و شاید صدها سال دیگر نیز، طول بكشد. در چنین سالهایی، انتظار فرج پروردگار را كشیدن، كاری سخت و پر طاقت بوده و پاداشی عظیم را در پی دارد.
اما زین العابدین(ع) درباره مردم این روزگار، اعلام داشته است:
-«مردم زمان او- امام غایب- از مردم تمامیزمانها برتر هستند؛ زیرا خداوند، عقل و فهمیبه آنها داده كه غیبت در نزدشان، حكم مشاهده را دارد.
خداوند، این مردم را مثل كسانی میداند كه با شمشیر در پیش چشم پیامبر(ص) و در مقابل دشمنان پیكار كرده اند. آنها مخلصان حققی و شیعیان راستگوی ما هستند كه مردم را به طور آشكار و پنهان، به دین خدا میخوانند.
مردم روزگار غیبت طولانی، كاری دشوار را پیش روی دارند و دین خویش را به دشواری حفظ میكنند.رسول خدا درباره آنان میفرماید:«ثابت ماندن آنها بر دین خود، از كوتاه كردن شاخههای درخت خاردار با دست برهنه در شب ظلمانی، دشوارتر است. آن مردم، حكایت كسی را دارند كه پارهای از آتش گداخته و مشتعل را در دست خویش نگه داشته اند.»
اا صادق(ع)، مردم روزگار غیبت را چنین توصیف میكند؛ او كسی است كه بعد از دورانی طاقت فرسا و بلا و ظلم طولانی، شیعیان خود را از غم نجات میدهد. پس خوشا بر كسانی كه آن روزگار را درك كنند!
اما شیعیان!
چه گروهی از آنان، قیام امام (عج) را شاهد خواهند بود؟
اما رضا(ع) در این باره خبر داده است:«آنچه شما چشمهای خود را به سویش دوخته اید- ظهور امام دوازدهم- واقع نخواهد شد، تا اینكه پاسكازی و جداسازی شوید؛ تا اینكه نماند از شما هر چه كمتر و كمتر.»
امام باقر(ع) نیز چنین سخنی را قبل از این، بیان داشته است:
شا در مورد چه چز سخن میگویید!
هیهات!هیهات!
آنچه گردنهای خود را به سویش میكشید، واقع نخواهد شد؛ تا اینكه پاكسازی شوید.
آنچه انتظارش را میبرید، واقع نمیگردد؛ تا اینكه باز شناخته شده و از همدیگر جدا شوید.
آن روز- روز ظهور- فرا نمیرسد، تا اینكه شما غربال گردید!
آنچه منتظرش هستید، روی نخواهد داد؛ مگر پس از نومیدی!
امیرالمؤمنین علی(ع)، برای مردم زمان ظهور اما دوازدهم، مثالی میزند:«مردی ست كه دارای مقداری گندم میباشد. او پس ز اینكه گندم را پاك كرده است، آن را در خانه اش رها میسازد.
وقتی به گندم خویش باز میگردد، ناگهان میبیند كه در آن كرم افتاده است. پس آن را پاك كرده و دوباره در خانه انبار میسازد. مدتی میگذرد. وقتی او باز به سوی گندم بر میگردد، مقداری از آن را كرم زده مییابد؛ پس دوباره آن را از انبار بیرون آورده و پاكسازی میكند.
این كار، پیوسته تكرار میشود.
زمانی فرا میرسد كه از آن همه گندم، تنها یك دسته خوشه گندم باقی میماند كه كرم نتوانسته است هیچ آسیبی به آن برساند. شما نیز، پیوسته در آسیب فتنهها قرار داشته و پاكسازی میشوید؛ تا اینكه باقی نماند از شما، مگر جماعتی كه فتنهها نمیتواند
آسیبشان رسامد.
شیعیان بیدار دل و معتقد به امام زمان(عج)، كه مشتاقان زیارت مولای خویش هستند، در روزگار غیبت طولانی، میتوانند دل اما را شاد سازند!
چگونه؟!
علمای شیعه، احادیث و روایات فراوانی را نقل میكنند، كه همگی نشان از آگاهی اما زمان(عج)، بر اعمال و افكار آنها دارد:
یكی از شاگردان امام سادق(ع) ابتدا، آیه 105 سوره توبه را مطرح كرده بود.
«درستكار باشید كه خدا و رسولش و مؤمین، كردار شما را میبینند.»
سپس ز امام پرسیده بود:
-مؤمین، در این آیه چه كسانی هستند؟
امام صادق(ع) پاسخ داده بود:
-مؤمنین، ائمه میباشند.
اما مهدی(عج) كه ناظر و شاهد اعمال و افكار شیعیان است، از رفتار ناشایسته آنها اندوهگین شده و با نیكوكاری ایشان، شادمان میگردد.
پس، آنهایی كه بخواهند گرفتار فتنه و آسیب و آفت زندگی ذنیا نشوند، با مراقبت از كار خویش، نه تنها دل امام خود را شاد میسازند بلكه میتوانند از امتحان و آزمایش
الهی، پیروز بیرون آیند.
آنهایی كه از غربال امتحان و آزمایش پروردگار، سر بلند بیرون میآیند، همراه دیگر مردم، سختی و فشار طاقت فرسایی را تحمل خواهند كرد؛ اما سرانجام، سعادت و پیروزی، از آن مردم خواهد بود. پیامبر درباره این روزگار، فرموده است:
-در آخر زمان، به امت من از سوی فرمانروایان ستمكار و بیدادگر، گرفتاریها و بلاهای سختی فرود میآید؛ بلاهایی كه سهمگین تر و سخت تر از آن، شنیده نشده است. به گونهای بر مردم فشار میآید كه زمین با تمام گستردگی و وسعت خودش، برای آنها تنگ مینمایاند، و همه جا از ظلم و ستم، پر میشود.
در این روزگار، انسانها با ایمان، هیچ پاه و پناهگاهی برای خود نمییابند، كه از ظلم ستمگران به آن پناه برند. انگاه است كه خداوند بزرگ، مردی از خاندان مرا بر میانگیزد، تا او به یاری خداوند، جهان را پر از عدل و داد میسازد. در حكومت عادلانه او، ساكنان اسمان و زمین، اضی و خشنود بوده و از عدالت و رفته و آسایش حكومتش، برخوردار خواهند شد.
زین، آنچه در دل دارد، به بركت وجود او و حكومت عادلانه اش، همه را بیرون میریزد و آسمان، باران رحكت خویش را پیاپی خواهد بارید.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0